آموزش ریست فکتوری موبایل سونی

ریست فکتوری موبایل سونی

ریست فکتوری موبایل سونی اقدامی است که شاید در طول داشتن گوشی خود آن را انجام داده باشید. برخی این کار را به عنوان یک تجربه تلخ یاد می‌کنند، برای اینکه تمامی اطلاعات خود را از دست می‌دهند؛ البته اگر از قبل شانس گرفتن بک آپ نداشته باشند. با اینکه شاهد از دست دادن داده‌ها خواهیم بود؛ اما گاهی لازم است و باید انجام شود. حال سوال اینجاست که چگونه باید ریست فکتوری گوشی سونی را انجام داد؟ چه شرایط و چه مراحلی دارد؟ به همه این‌ها و چند پرسش دیگر در ادامه پاسخ داده‌ایم. پس در ادامه ما را همراهی کنید.

ریست فکتوری موبایل سونی چیست؟

ریست فکتوری به معنای بازگشت به حالت اولیه موبایل است که بازگشت به تنظیمات کارخانه هم می‌گویند. در واقع با انجام ریست فکتوری، تمامی تنظیمات و حالات گوشی موبایل شما به همان حالت اولیه که خریداری کرده‌اید، برمی‌گردد.

چه زمانی باید ریست فکتوری گوشی سونی انجام شود؟

ریست فکتوری موبایل سونی همیشه لازم نیست؛ در حقیقت، آخرین مرحله برای برطرف شدن مشکل است. در ابتدا کارشناسان تعمیرات موبایل سونی سعی می‌کنند تا با انجام راهکارهایی مشکل را برطرف کنند؛ اما در نهایت شاید مجبور به ریست فکتوری و دیگر اقدامات لازم شوند. البته ریست فکتوری اقدامی است که خود شما هم می‌توانید انجام دهید. برای همین در این مقاله هر راهکار لازم و مورد نیاز را برای شما نوشته‌ایم.

در حالت کلی، اگر با مشکلات زیر روبرو شدید، موبایل سونی را ریست فکتوری کنید:

  • زمانی که سرعت عملکرد موبایل شما به شدت کند شده است. این اتفاق بیشتر زمانی می‌افتد که شما بیش از حد اپلیکیشن در گوشی نصب کرده و پاک نکرده باشید. همچنین بعضی اپلیکیشن‌ها در هنگام راه اندازی فضای زیادی را اشغال می‌کنند که البته پنهان است. بیشتر برنامه‌های ویروسی چنین مشکلی را به وجود می‌آورند. به هر حال، اگر سرعت عملکرد موبایل به شدت کاهش پیدا کرد و اقدامات شما نتیجه بخش نبود، بهتر است که گوشی سونی خود را ریست فکتوری کنید.
  • به روزرسانی متعدد دلیل دیگر این مسئله است. زمانی که شما گوشی سونی اکسپریا را چندین بار به روز می‌کنید، عملکرد آن دچار مشکل خواهد شد. در این حالت، چاره‌ای جز Reset Factory نیست.
  • اگر قصد فروش گوشی خود را دارید، بهتر است که قبل از تحویل، آن را به حالت تنظیمات اولیه کارخانه بازگردانید. به این صورت، مالک جدید قادر به استفاده از داده‌های قبلی نخواهد بود. البته توصیه می‌کنیم که داده‌های مهم مانند عکس را در کارت حافظه ذخیره کنید.
  • فراموش رمز یا الگوی ورود از رایج‌ترین دلایل ریست فکتوری موبایل سونی اکسپریا است. البته نرم افزارها و اقداماتی وجود دارند که به شما در بازیابی رمز کمک خواهد کرد؛ اما اگر به چیزی دسترسی نداشتید، بهترین راه ریست فکتوری است.
  • مراقب نصب برنامه‌های مشکوک یا باز کردن هر لینک مشکوک باشید. بسیاری از این برنامه‌ها، بدافزارهایی هستند که عملکرد گوشی شما را دچار اختلالات جدی خواهند کرد. همچنین بعضی از آن‌ها، برنامه‌ای را در گوشی شما نصب خواهند کرد که به هیچ وجه قابل پاک یا دی اکتیو کردنشان وجود ندارد. در 90% مواقع با ریست فکتوری مشکل حل خواهد شد.

همانطور که در بالا نوشتیم، ریست فکتوری موبایل سونی باید آخرین مرحله باشد. به هر حال، با بازگشت تنظیمات گوشی به حالت کارخانه، تمامی اطلاعات شما از بین خواهد رفت.

انواع ریست فکتوری

در تمامی برندهای گوشی مانند سامسونگ و غیره، ریست به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • هارد ریست (ریست سخت)
  • سافت ریست (ریست نرم)

سافت ریست به معنای راه اندازی مجدد دستگاه است. مانند این است که شما کامپیوتر خود را ریست می‌کند. در این حالت هیچ داده‌ای از بین نخواهد رفت. برای ریست نرم باید از طریق فشار دادن دکمه پاور و کلیک روی دکمه Reset نمایش داده شده اقدام کنید. در بعضی مدل‌ها هم امکان درآوردن باتری وجود دارد. از این نوع ریست، در هنگام هنگ کردن دستگاه یا اختلال در عملکرد لحظه‌ای استفاده می‌شود.

هارد ریست همان بازگشت مجدد به تنظیمات کارخانه است که در بالا تعریفش را برای شما نوشتیم. در این حالت، تمامی اطلاعات گوشی پاک خواهد شد. البته داده‌های ذخیره شده در کارت حافظه حذف نخواهند شد.

انجام سافت ریست موبایل سونی اکسپریا

برای انجام ریست نرم فکتوری گوشی سونی نیاز است تا مراحل زیر را انجام دهید:

  • کلید افزایش صدا و پاور همزمان به مدت 15 ثانیه نگه دارید.
  • منتظر باشید تا سه بار تلفن ویبره کند. موبایل در بار اول یک بار و در بار دوم سه بار می‌لرزد.
  • کلیدهای افزایش صدا و پاور را رها کنید.
  • بعد از انجام مراحل کامل، تلفن را به صورت دستی روشن کنید.

روش‌های ریست فکتوری گوشی سونی

در ادامه تمامی روش‌های بازگشت به تنظیمات مجدد موبایل سونی را برای شما نوشته‌ایم. در بعضی شرایط گاهی لازم است تا از یک اپلیکیشن یا سیستم کامپیوتری کمک بگیرید. همچنین اینکه در بعضی مدل‌ها ممکن است که مراحل تفاوت جزئی داشته باشند؛ اما حالت کلی آن‌ها یکسان است:

ریست فکتوری بدون داشتن رمز یا الگو (Pattern)

در بالا هم نوشتیم که یکی از دلایل ریست فکتوری موبایل سونی، فراموش رمز است. از این رو اصلاَ هیچ امکانی برای ورود به دستگاه وجود ندارد که بخواهید از بخش تنظیمات استفاده کنید. در این موقع، بهترین راه استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی است. اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد که در ادامه یک مورد را برای شما معرفی کرده‌ایم: (گاهی بعضی برنامه‌ها برای شما کار نمی‌کنند یا شرایط خاصی برای استفاده دارند. برای همین لازم است تا چندین مورد را آزمایش کنید.)

برنامه Dr.Fone – Screen Unlock (Andriod)

دکتر فون یک برنامه بازیابی رمز و الگو است که به غیر سونی، مالکان گوشی‌های ال جی، سامسونگ، شیائومی، هوآوی و وان پلاس هم می‌توانند استفاده کنند. این برنامه برندهای دیگر را پشتیبانی می‌کند:

در ابتدا باید برنامه را در دستگاه خود (سیستم عامل ویندوز یا مک) نصب و اجرا کنید. بعد از اجرا، گزینه Screen Lock را از رابط اصلی انتخاب کنید.

ریست فکتوری با استفاده از برنامه Dr.Fone – Screen Unlock (Andriod)

سپس گوشی خود را با استفاده از کابل USB به دستگاه وصل و گزینه Unlock Andriod Screen انتخاب کنید.

ریست فکتوری با استفاده از برنامه Dr.Fone – Screen Unlock (Andriod)

در مرحله بعد باید نام برند، مدل و دستگاه مناسب را انتخاب کنید. سپس بسته بازیابی را دانلود کنید.

ریست فکتوری با استفاده از برنامه Dr.Fone – Screen Unlock (Andriod)

سپس گوشی خود را از طریق دستورالعمل‌های نشان داده شده در حالت دانلود قرار دهید. بعد از این، بسته انتخاب شده بالا شروع به دانلود اطلاعات گوشی شما خواهد کرد.

ریست فکتوری با استفاده از برنامه Dr.Fone – Screen Unlock (Andriod)

بعد از تمام شدن دانلود، روی دکمه Remove کلیک کنید تا فرآیند ریست شروع شود.

ریست فکتوری با استفاده از برنامه Dr.Fone – Screen Unlock (Andriod)

اکنون شما گوشی موبایل سونی اکسپریا خود را به طور کامل ریست فکتوری کرده‌اید و بدون رمز به می‌توانید وارد گوشی خود شوید.

ریست فکتوری موبایل سونی با استفاده از تنظیمات (Settings)

ریست فکتوری سونی اکسپریا از طریق بخش تنظیمات اولین و ساده‌ترین راه است که باید مراحل زیر را طی کنید:

  • روی آیکن منو کلیک کنید و وارد بخش تنظیمات (Settings) شوید.
  • بعد گزینه Backup and Reset را انتخاب و روی آن کلیک کنید. (در بعضی مدل‌ها درابتدا باید روی گزینه Personal کلیک تا این گزینه برای شما نمایش داده شود.)
  • گزینه checkbox کنار Automatic Restore از حالت انتخاب خارج کنید و سپس روی Factory data reset زیر گزینه Personal data کلیک کنید.
  • گزینه Reset Phone را انتخاب کنید.
  • روی گزینه Erase everything کلیک کنید تا فرآیند ریست کردن شروع شود.

ریست فکتوری سونی با استفاده از تنظیمات

در میان مراحل، گزینه Erase SD card را مشاهده خواهید کرد. دقت کنید با کلیک روی این گزینه، اطلاعات رم یا کارت حافظه شما هم پاک خواهد شد. پس به این مسئله توجه کنید.

ریست فکتوری گوشی سونی Xperia 1

گوشی سونی Xperia 1 از مدل‌هایی است که هم اکنون بسیاری از کاربران استفاده می‌کنند. از این رو، در این مدل مراحل ریست فکتوری موبایل سونی اکسپریا 1 را برای شما نوشته‌ایم:

  • روی گزینه Settings کلیک کنید.
  • به انتهای منو بروید و بعد روی گزینه system کلیک کنید.
  • اگر گزینه advanced را مشاهده کردید، روی آن کلیک کنید تا گزینه های مربوط به آن را مشاهده کنید.
  • سپس روی گزینه Reset Options کلیک کنید.
  • بعد گزینه Erase all data یا Factory data reset را انتخاب کنید.
  • بعد پیغامی با موضوع «پاک شدن تمامی اطلاعات» را مشاهده خواهید کرد. البته داده‌های ذخیره شده در گوشی فقط پاک خواهند شد. داده‌هایی که در گوگل درایو قرار دارند یا رم پاک نخواهند شد. در واقع در فضای خارج از گوشی قرار دارند. برای تایید گزینه Reset Phone را انتخاب کنید.
  • پیغام دوم با موضوع «پاک شدن تمامی اطلاعات و اپلیکیشن‌ها» را مشاهده خواهید کرد. برای ادامه گزینه Erase Everything را انتخاب کنید.
  • در ادامه نیاز است تا الگو یا رمز گوشی یا سیم کارت خود را وارد کنید. البته اگر رمزی از قبل تعیین کرده باشید.
  • در آخر، عملیات ریست شروع خواهد شد.

ریست فکتوری سونی با استفاده از Hardware Reset Keys

راه دیگر استفاده از دکمه‌های گوشی است. البته باید چندین دکمه را به صورت ترکیبی استفاده کنید تا عملیات ریست فکتوری شروع شود:

  • اول از همه گوشی خود را خاموش کنید.
  • بعد دکمه کاهش صدا و پاور را به صورت همزمان برای چند ثانیه فشار دهید تا لوگوی اندروید روی صفحه را مشاهده کنید.
  • سپس با استفاده از دکمه Volume Down، به سمت پایین منو حرکت کنید تا گزینه wipe data/factory reset را مشاهده کنید. با استفاده از دکمه پاور این گزینه را انتخاب کنید.

ریست فکتوری سونی با استفاده از دکمه ها

  • بعد از استفاده از همین دکمه تایید ادامه کار را انتخاب کنید.
  • در آخر گزینه «reboot system now» را انتخاب و کلیک کنید تا عملیات ریست فکتوری شروع شود.

ریست فکتوری سونی با استفاده از دکمه ها

ریست فکتوری گوشی موبایل سونی از راه دور

شما حتی می‌توانید از راه دور اقدام به ریست فکتوری موبایل سونی خود کنید. در این حالت باید اکانت گوگلتان در گوشی فعال باشد. به عبارتی بخش Find my device روشن باشد. در این حالت باید از حساب گوگل گوشی خود وارد شوید. سونی دارای قابلیتی به نام Find my mobile می‌توانید این کار را انجام دهید. این برای شرایطی است که شما قادر به انجام ریست فکتوری نیستید و شخص آشنا دور از محل شما قرار دارد.

تعمیرات گوشی سونی

ریست فکتوری با اینکه خیلی ساده است؛ اما توجه نکردن به بعضی نکات ریز می‌تواند گوشی شما را دچار مشکل کند. همچنین گاهی با انجام این عمل، مشکل گوشی شما حل نخواهد شد. البته این برای شرایطی است که موبایلتان دارای مشکلات فیزیکی است. به هر حال در این مقاله سعی کرده‌ایم تا آموزش ریست فکتوری موبایل سونی را برای شما بنویسیم. در صورت برطرف نشدن مشکل می‌توانید برای تعمیر به نمایندگی سونی مراجعه کنید.

آنچه در این مقاله میخوانید

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
لطفا نظر دهیدx