ارتقا لپ تاپ سونی

ارتقا لپ تاپ سونی

یدآیا لپ تاپ سونی قابل ارتقا است؟ بهتر است که این پرسش را از شما بپرسیم که چرا نباشد؟ تمامی لپ تاپ‌ها قابل بروزرسانی هستند؛ اما مهم این است که ارتقا آن باید به چه صورتی انجام شود و همچنین اینکه تحت چه شرایط امکان پذیر است. اگر برند لپ تاپ شما هم Sony است و به دنبال ارتقا لپ تاپ سونی خود هستید، مطالعه ادامه این مطلب را پیشنهاد می‌شویم. ما در این مطلب، همه نکات را لازم برای به روزرسانی و ارتقا لپ تاپ سونی وایو نوشته‌ایم.

ارتقا لپ تاپ چیست و چرا باید انجام شود؟

ارتقا لپ تاپ به معنای فروش مدل قدیمی و خرید مدل جدید نیست. در اینجا شما یک مدل متناسب با فناوری روز را خریداری کرده‌اید؛ در صورتی که ارتقا لپ تاپ به معنای تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری است تا بتوانید برنامه‌های جدید را بدون مشکل استفاده کنید.

سخت افزاری یا نرم افزاری؟

هرچند که در بیان ارتقا لپ تاپ سونی منظور بیشتر سخت افزاری آن است؛ اما در حالت کلی، تفاوتی وجود ندارد. لپ تاپ شما شاید از نظر سخت افزاری کامل متناسب با نیاز شما باشد؛ اما ویندوز آن قدیمی است.

بسیاری از کاربرانی که سیستم خود را برای ارتقا به نمایندگی سونی می‌آورند، ویندوز لپ تاپ آن‌ها هنوز نسخه 7 است و هیچ مشکلی برای نصب ویندوز 10 ندارند. با اینکه برای ویندوز 10 باید رم و پردازنده کشش لازم را داشته باشد؛ اما حتی لپ تاپ آن‌ها، چنین محدودیتی را هم ندارد. پس در ارتقا لپ تاپ سونی لازم نیست که همیشه سخت افزار جدید شوند.

چرا باید ارتقا انجام شود؟

هر وسیله دیجیتالی باید روزی به روزرسانی شود. اینکه چه زمانی این اتفاق می‌افتد، معلوم نیست. همه چیز به سرعت تغییرات تکنولوژی در آن وسیله برمی‌گردد؛ برای مثال، نرخ سرعت تغییرات در تکنولوژی گوشی هوشمند بسیار بالا است و البته رقابت زیادی در این مسئله بین برندها وجود دارد. برای هر ماه حداقل با یک مدل جدید روبرو می‌شویم که ویژگی‌های قوی‌تر دارد. نیاز دسترسی به این قابلیت‌ها هم پشتیبانی از سخت افزار قوی است. همچنین اینکه اپلیکیشن ها مانند اینستاگرام هم با معرفی هر نسخه جدید، پشتیبانی از طریق نسخه اندروید قدیمی را متوقف می‌کند. در این حالت شخص هیچ چاره‌ای جز ارتقا گوشی ندارد. البته ارتقا سخت افزاری گوشی موبایل وجود ندارد و فقط می‌تواند آن را به روز کرد؛ آن هم به شرطی که در آن مدل امکان پذیر باشد. برای مثال، گوشی موبایل سونی امکان ارتقا سخت افزاری مانند بقیه ندارد و در نرم افزاری می‌توان ورژن را تغییر داد.

به هر حال، هدف از ارتقا این است که شما بتوانید از ویژگی‌های جدید استفاده کنید. در صورتی که چنین کاری را انجام ندهید، برنامه‌های جدید قابل استفاده در دستگاه شما نخواهند بود. اینکه چه زمانی انجام شود، به نوع فعالیت و استفاده شما بستگی دارد.

ارتقا لپ تاپ سونی

چه زمانی به فکر ارتقا لپ تاپ سونی بیفتیم؟

همانطور که در بالا هم نوشتیم، هر زمانی که لپ تاپ شما از نسخه های جدید پشتیبانی نمی‌کرد و در عمل فعالیت تان با مشکل روبرو خواهد شد، آنگاه باید به فکر ارتقا سیستم باشید. اجازه بدهید تا با چند مثال این مورد را برای شما بیشتر باز کنیم:

  • نسخه ویندوز شما 7 و رم 4 گیگابایت است. برای نصب ویندوز 10 و ارتقا سیستم نرم افزاری نیاز به رم حداقل 8 گیگابایت دارید (با فرض پردازنده Core i5). پس باید به فکر ارتقا سخت افزار باشید.
  • برنامه‌های موجود در لپ تاپ شما زیاد است و فضای ذخیره سازی کم آوردید. در این حالت فضای هارد داخلی را بیشتر کنید.
  • سرعت اجرای برنامه با وجود سخت افزار مناسب و قوی پایین است. پس باید یک هارد SSD قرار دهید.
  • قصد نصب نرم افزار فتوشاپ نسخه جدید را دارید؛ اما سرعت اجرای آن کند است. یکی از اقدامات، ارتقا رم است.
  • همیشه در سیستم با پیام پشتیبانی نکردن روبرو می‌شوید که راه چاره ارتقا است.

در همه موارد بالا و نمونه‌هایی هک به احتمال با آن مواجه شده‌اید، ارتقا لپ تاپ سونی باید انجام شود. البته یک نکته خیلی مهم را باید در نظر بگیرید. شما با مشاهده چند پیام متوجه پایین بودن کیفیت سیستم خواهید شد؛ اما باید گفت که خود سیستم زبان ندارد که همه چیز را بیان کند. این شما هستید که باید با بررسی سخت افزار و نرم افزار لپ تاپ سونی، متوجه زمان ارتقا آن هم شوید. کارشناسان ما در نمایندگی سونی به تمامی پرسش‌ها و چالش‌های شما در این زمینه پاسخ خواهند داد.

آیا ارتقا لپ تاپ سونی امکان پذیر است؟

با این همه توضیح، یک پرسشی در ذهن شما ایجاد خواهد شد. البته شاید هم پرسش نباشد و احتمالاَ به خودتان گفته‌اید که لپ تاپ قابل ارتقا نیست. ما هم چنین موردی را در نمی‌کنیم؛ اما باید گفت که تعدادی از قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند. رم و هارد دو قطعه مهمی هستند که می‌توان آن‌ها را ارتقا داد. پس قابلیت به روزرسانی و افزایش قدرت لپ تاپ از طریق تغییر چند قطعه امکان پذیر است.

میزان ارتقای متفاوت

میزان ارتقا لپ تاپ سونی در هر مدل متفاوت است. در بعضی مدل‌ها به دلیل اینکه همه قطعات به سیستم لحیم شده‌اند یا فضای لازم برای قرار دادن قطعه جدید، مانند نداشتن سوکت اضافه برای افزایش رم، وجود ندارد، از این رو آن سیستم را نمی‌توانید به روزرسانی کنید. تنها راه خرید یک نمونه جدید است.

قابل ارتقا نبودن همه قطعات

در هنگام مراجعه عده‌ای از مشتریان بیان می‌کنند که قصد ارتقا کارت گرافیک را دارند یا اینکه می‌پرسند چرا همه قطعات را نمی‌توان تغییر داد؟ باید گفت که در لپ تاپ، بیشتر قطعات به سیستم و پایه لحیم شده‌اند و امکان تغییر آن‌ها وجود ندارد. دستکاری لحیم به معنای آسیب جدی به سیستم خواهد بود. هرچند در تعدادی کمی از مدل‌ها می‌توان تا حدی این تغییرات را انجام داد؛ اما باید گفت که به هر حال عواقب خودش را دارد.

کارت گرافیک و پردازنده دو قطعه‌ای هستند که تقاضای زیادی برای ارتقا آن‌ها وجود دارد؛ اما به هر حال امکان پذیر نیست. هرچند در کارت گرافیک استثنایی وجود دارد.

انواع ارتقا لپ تاپ سونی

در تمامی لپ تاپ‌ها از جمله لپ تاپ سونی، ایسوس و غیره دو نوع ارتقا زیر وجود دارد:

  • ارتقا سخت افزاری
  • ارتقا نرم افزاری

در ادامه این دو مورد را برای شما توضیح خواهیم داد:

ارتقا سخت افزاری

ارتقا سخت افزاری لپ تاپ به معنی تغییر قطعات سخت افزار است. این تغییر می‌تواند شامل اضافه کردن یک رم جدید یا قطعات دیگر باشد. هدف از ارتقا لپ تاپ سونی به صورت سخت افزاری، افزایش سرعت دستگاه، برطرف کردن مشکل در عملکرد و همچنین پشتیبانی از نصب نرم افزارهای به روز است. برای مثال، زمانی که سرعت دستگاه در اجرای نرم افزار باعث کاهش کیفیت کاری شما می‌شود، در این حالت باید به فکر تغییر رم باشید.

ارتقا سخت افزاری شامل چند مورد زیر است:

ارتقا رم لپ تاپ سونی

رم لپ تاپ سونی در سه حالت DDR5، DRR4 و DDR3 است. هرچه مدل لپ تاپ شما جدید باشد، از نسخه DDR5 پشتیبانی خواهد کرد. DDR3 برای مدل‌های قدیمی است. چندین کار را برای تغییر و ارتقا رم لپ تاپ سونی انجام دهید:

  • اول از همه باید متوجه شوید که آیا با ارتقا رم، مشکل دستگاه حل می‌شود یا خیر. بسیاری برای افزایش سرعت اقدام به ارتقا لپ تاپ سونی می‌کنند؛ در صورتی که همیشه پای یک رم در میان نیست. شاید باید قطعات دیگری را بررسی کنید. به هر حال سرعت پایین و هنگ کردن مداوم سیستم می‌تواند ناشی از این مسئله باشد.
  • نوع رم خود را مشخص کنید. جدا از سه موردی که در بالا نوشتیم، لپ تاپ‌های سونی از دو فرمت DIMM و SO-DIMM پشتیبانی می‌کنند. نوع DIMM دارای طول حدود 5.5 اینچ است. نمونه‌های ارزان‌تر آن به صورت PCB خالی و بارنگ‌های سبز، سیاه یا آبی هستند. هرچند که در مدل‌های جدید دیگر این مدل کمتر مشاهده می‌شود. نوع SO-DIMM معمولاَ بدون هیت سینک است و به دلیل کوچک‌تر بودن، در مدل‌های باریک لپ تاپ سونی قرار می‌گیرند. در نمونه‌های جدید، این مدل بیشتر مشاهده خواهد شد.
  • متوسط دو اسلات برای رم لپ تاپ قرار دارد. اول از همه باید بررسی کنید که آیا هر دو اسلات پر هستند یا خیر؟ اگر هر دو اسلات پر باشند و شما باید اندازه آن را افزایش دهید، چاره‌ای جز برداشتن یکی و قرار دادن یک مدل جدیدتر ندارید.
  • حداکثر ظرفیت رم لپ تاپ را در نظر بگیرید. در هر مدل، این ویژگی نوشته شده است. امکان قرار دادن بیشتر از آن وجود ندارد. در حقیقت پشتیبانی نمی‌شود.
  • احتمال اینکه رم به مشکل خورده باشد، وجود دارد. برای مواقعی که صفحه آبی نشان داده می‌شود، در این حالت رم خراب است و باید عوض کنید. به این مورد هم دقت کنید که قرار دادن نمونه جدید در کنار مدل خراب، مشکلی را برطرف نخواهد کرد.
  • برای قرار دادن رم جدید نیازی به تعویض ویندوز نیست؛ مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد.

ارتقا رم لپ تاپ سونی

ارتقا هارد سونی

مورد بعدی هارد است. تغییر هارد است. البته برای تعویض هارد لپ تاپ سونی باید به موارد زیر دقت کنید:

  • در بعضی مدل‌ها امکان تغییر هارد وجود ندارد.
  • در تغییر هارد به منظور ارتقا لپ تاپ سونی نیازی به تغییر هارد اصلی نیست؛ بلکه بهتر است که یک هارد SSD اضافه کنید. اصولاَ ویندوز را روی هارد اس اس دی نصب می‌کنند تا سرعت اجرای برنامه‌ها را بیشتر کند. بعد فایل‌های مهم را در خود هارد قدیمی ذخیره می‌کنند. در این حالت هم نیاز است که ویندوز عوض شود.
  • در صورتی که هارد خراب شده باشد، باید آن عوض کنید. این به معنای ارتقا نیست.
  • اگر فضای ذخیره سازی کمی در سیستم خود دارید، می‌توانید از یک هارد اکسترنال استفاده کنید. البته امکان تغییر هارد و قرار دادن یک نمونه با ظرفیت ذخیره سازی بالا هم امکان پذیر است.
  • در تغییر هارد، حتماَ از اطلاعات قبلی خود بک آپ بگیرید؛ به ویژه اینکه اگر بخواهید خود هارد را با یک نمونه جدید جایگزین کنید.
  • برای قرار دادن هارد SSD اضافه باید اول از همه بررسی کنید که آیا فضایی برای آن دارید یا خیر.
  • هر مدل دارای ظاهر و جایگاه مخصوصی برای هارد، قبل از خرید مدل جدید، حتماَ این مسئله را بررسی کنید تا مورد اشتباهی را خریداری نکنید.

ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ سونی

در ارتقا لپ تاپ سونی امکان تغییر کارت گرافیک وجود دارد؛ البته اگر بخواهیم که دقیق‌تر بگوییم، باید گفت که برای بعضی مدل‌ها امکان پذیر است. تمامی مدل‌ها دارای یک نمونه حلیم شده هستند که باید در همینجا گفت که امکان ارتقا آن وجود ندارد. البته می‌توان با قطعات و ابزارهای خاصی انجام داد؛ اما برای شرایط خیلی خاص پیشنهاد می‌شود. اندازه گرافیک این مدل‌ها پایه است و برای راه اندازی فعالیت عمومی کاربرد دارند. در بعضی مدل‌های دیگر، کارت گرافیک ها دارای چیپ هستند که به عبارتی به مادربرد متصل شده‌اند. تغییر این‌ها هم سخت است؛ اما امکان پذیر نیست. به هر حال، ارتقا کارت گرافیک به شرایط و چگونگی اتصال آن بستگی دارد.

ارتقا نرم افزار لپ تاپ سونی

ارتقا نرم افزار سونی نسبت به سخت افزار هم سریع‌تر و هم کم هزینه است. در این حالت بیشتر بایوس به روز می‌شود یا اینکه باید سیستم عامل را عوض کرد. در بعضی مواقع نیاز است که در کنار به روز کردن نرم افزار سیستم، سخت افزار آن را هم تغییر دهید. مانند همان چه در بالا در خصوص عوض کردن ویندوز 7 به ویندوز 10 نوشتیم. بهتر است که چند نکته زیر را هم در نظر بگیرید:

  • ارتقا نرم افزاری زمانی انجام می‌شود که نرم افزار سیستم به روز شود. نصب مجدد برای برطرف کردن ارتقا نیست. البته تمامی این خدمات در نمایندگی سونی به طور کامل انجام می‌شود.
  • در نصب نسخه‌های جدید سیستم باید سخت افزار و پشتیبانی کردن آن‌ها در نظر گرفته بگیرید.

تعمیرات لپ تاپ سونی

گاهی نیاز است تا در کنار ارتقا لپ تاپ سونی، تعمیرات هم انجام شود. خدمات تعمیرات لپ تاپ سونی در نمایندگی توسط کارشناسان با تجربه‌ای و آشنا به تمامی ساختارهای لپ تاپ سونی انجام خواهد شد.  ممکن است که هارد دستگاه شما دچار مشکلات فیزیکی شده باشد که اول باید آن را برطرف کنید و بعد هارد اس اس دی را کنار آن قرار دهید. این مسئله کم هزینه‌تر برای شما تمام خواهد شد.

هزینه ارتقا سیستم چقدر است؟

هزینه ارتقا لپ تاپ سونی بر اساس نوع ارتقا مشخص خواهد شد. اگر نیاز باشد که شما مدل جدیدی اضافه کنید، در این حالت باید هزینه یک قطعه جدید را هم بپردازید. برای موارد تعمیراتی، کارشناس بعد از بررسی اعلام خواهد کرد.

ارتقا لپ تاپ وایو در نمایندگی

نمایندگی سونی مرکز فروش، تعمیر و ارتقا انواع لپ تاپ سونی است. کارشناس در ابتدا بعد از بررسی مدل لپ تاپ شما، نوع ارتقا را مشخص خواهد کرد. بعد از هماهنگی با شما، کار شروع خواهد شد. فقط کافی است تا با نمایندگی تماس بگیرید.

آنچه در این مقاله میخوانید

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
لطفا نظر دهیدx