لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo

لپ تاپ سونی 11 VAIO Duo

لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo

ایده خلاقانه تبدیل لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo به تبلت

لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo  برای رسیدن به ایده یک تبلت چند کاره به ایده‌ای خلاقانه روی آورده است. این ایده به شما امکان می‌دهد تا با استفاده از مکانیزم کشویی یا همان slide تبدیل را به روشی متفاوت از سایر رقبا انجام دهید. در برخی مدل‌های کمپانی لنوو برای تبدیل شدن یک لولای مستحکم قرار داده شده است که تغییر زاویه ۳۶۰ درجه داشته باشد در مدل IdeaPad Yoga این ایده خوش درخشید این ایده در مقابل حرکتی که لپ‌تاپ‌های تبدیل شونده اچ پی و ایسر ارائه کردند خلاقانه محسوب میشد.

لپ تاپ سونی 11 VAIO Duo
لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo

زیرا این کمپانی‌ها با جدا شدن کیبورد کار تبدیل را به شیوه‌ای کاملا سنتی انجام می‌دادند اما سری وایو تبدیل شونده روی دست همه زد و با ارائه مدل کشویی تغییراتی اساسی در زمینه تولید دستگاه‌های تبدیل شونده ایجاد کرد. بر روی این دستگاه یک پایه قرار داده شده است از جنس منیزیوم. عرض بالایی دارد و باز و بسته کردن بسیار ساده است. روان بودن اهرم‌ها شما را شگفت زده می‌کند. دو قلاب وجود دارد از جنس فلز که صفحه را در جای خود فیکس می‌کند. این طراحی بدون شک برتری‌های روشنی نسبت به سایر ایده‌های دستگاه‌های تبدیل شونده دارد.

مزایا و معایب طراحی خلاقانه لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo

کشویی بودن این لپ تاپ باعث شده است که ضخامت کمی افزایش یابد و در مقایسه با سایر اولترابوک‌های لوکس تا حدودی ضخیم به نظر برسد البته این ضخامت به لطف طراحان زبده به بهترین شکل ممکن پوشانده شده است. حسنی که این ضخامت دارد قرار گرفتن پورت‌های بیشتری از موهبتی که سایر اولترابوک‌ها از آن محروم هستند. تقریبا همه آنچه از پورت انتظار دارید در این دستگاه چند کاره وجود دارد. از پورت HDMI گرفته تا Ethernet و یا VGA همه این موارد روی دستگاه موجود است. علاوه بر اینها دو پورت USB 3,0 در کنار یک کارت خوان تمام آنچه نیاز دارید را در اختیارتان گذاشته است.

متریال با کیفیت لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo

دستگاهی که در اختیار شما قرار میگیرد بسیار سبک است دقیقا همان چیزی که یک آلترابوک انتظار می‌رود، به حد کافی نازک است و با وجود این به شدت مقاومت بالایی دارد. این مقاومت از تعهد بالای سونی برای استفاده از بهترین متریال نشات می‌گیرد. روی این مدل لپ تاپ سونی تمامی بدنه تمامی قسمت‌های شاسی و تمام جزئیات از بالاترین کیفیت متریال کار شده و فلزاتی با روکش آلومینیومی و برشکاری شده که کار کردن با آن را لذت بخش می‌کند.

زمانی که دستگاه را در دست می‌گیرد حس میکنید سازندگان برای شما احترام قائل بودند و روی همه جزئیات با وسواس کار کردند. طراحی به قدری دقیق و به قدری خوب اجرای شده که کمتر ایرادی می‌توان گرفت و این هنر دست طراحان ژاپنی است.  طراحی به حدی دقیق است که هنگامی که در حالت کشویی در قسمت روی هم قرار می‌گیرد نمی‌توان دو تکه را از هم تشخیص داد و کاملا یکپارچه به نظر می‌آید.

صفحه نمایش لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo

زاویه دید شما با پنل‌های TN که استفاده از آن رایج است بسیار محدود است. تنها یک زاویه دید است که کیفیت ایده آل دارد و زاویه که تغییر کند دید شما مختل می‌شود. ورود IPS برای پوشش دادن به این ایراد موثر بوده است و روی لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo از این سیستم کار شده است. زوایای دید شما گسترده شده و کیفیت تصاویر به طرز چشم‌گیری بالا رفته است. زمانی که زوایای مختلف به صفحه نمایش خیره شوید کوچکترین تغییر کیفیتی ایجاد نخواهد شد.

شاید تنها رقیبی که صفحه نمایش اولترابوک سونی هنوز به پای آن نمی‌رسد MacBook Pro است اما در مقایسه با سایر هم رده‌های خود یک سروگردن بالاتر است. تنها ایرادی که می‌توان به صفحه نمایش وارد کرد براق بودن آن است که زیر آفتاب کمی دردسرساز می‌شود. ایراد دوم را می‌توان ماندگاری اثر انگشت دانست. این ماندگاری اثر انگشت شما را مجبور می‌کند که همیشه دستمالی برای پاک کردن صفحه نمایش در اختیار داشته باشید. به یاد داشته باشید که صفحه نمایش لپ تاپ سونی وایو دوئو ۱۱ یک صفحه نمایش معمولی نیست و این صفحه لمسی با قابلیت چند لمسی بوده که عملکرد ایده‌آلی دارد.

قلم دیجیتال لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo

یکی از بخش‌های هیجان انگیز لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo داشتن قلم دیجیتال است. قلمی که در کنار قابلیت لمسی دستگاه به شدت کاربردی است. صفحه نمایش توانایی تشخیص قلم را از فاصله یک سانتی دارد. زمانی که شما دستگاه را از نمایندگی سونی دریافت کردید این قلم در اختیار شما قرار داده می‌شود. از اینجا به بعد به عهده شماست که قلم را گم نکنید! زیرا هیچ شیار و محلی برای قرار دادن این قلم روی دستگاه تعبیه شده و گم کردن قلم محتمل است. جنس قلم تمام آلومینیوم است.

لپ تاپ سونی لپ تاپ وایو دوو 11
لپ تاپ سونی لپ تاپ وایو دوو ۱۱

دو دکمه به عنوان کلیک روی آن قرار داده شده که حسابی کار را سریع می‌کند. اگر بخواهید قسمت خاصی از متن یا عکس را انتخاب کنید می‌توانید به راحتی از این دو کلید استفاده کنید. این قلم سرعت کار شما را چند برابر می‌کند. طراحان، مهندسان و گرافیست‌ها رفاقت خوبی با این قلم دارند و اگر در استفاده از آن مهارت پیدا کنند خواهند دید عصای دستشان می‌شوند اما عصایی که امکان گم کردن آن بالاست.

 دوربین لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo

یکی از حرکت‌های مهمی که شرکت سونی در مورد تولید محصولات خود می‌زند آن است که تلاش می‌کند حداکثر کیفیت در مورد تمامی اجزا وجود داشته باشد. در مورد دوربین نیز همین صدق می‌کند. با وجود آنکه قرار نیست دوربین کار گذاشته شده روی تبلت یا لپ تاپ کیفیت بالایی داشته باشد و روی این مدل لپ تاپ سونی نیز دوربین خارق‌العاده قرار داده نشده اما همان دو دوربین کار گذاشته شده دو مگاپیکسلی روی صفحه نمایش و لبه پشتی دارای دو کیفیت است. شما از یکی از این دوربین‌ها می‌توانید انتظار فیلمبرداری Full HD را داشته باشید. دوربین دیگر VGA است. با بالاترین کیفیت کار شما را برای تماس‌های تصویری راه می‎‌اندازد و ماکزیمم چیزیست که از دوربین تبلت یا لپ تاپ به صورت منطقی انتظار می‌رود.

کیبورد لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo

اگر به نقش لپ تاپ بودن دستگاه بازگردیم و در واقع کشور را باز کنیم با یک کیبورد جزیره‌ای مواجه خواهید شد. کیبوردی زیبا و خوش دست. کوچک است اما فاصله‌ها میان دکمه‌ها زیاد است. این به معنای کاهش خطاست اگر دستتان به کیبورد عادت کند مشکلی پیدا نخواهید کرد. مدل ۱۱ VAIO Duo با توجه به ابعاد، قسمت جداگانه اعداد روی کیبورد انتظار نمی‌رود. عمق کیبورد کم است. باید تمرین داشته باشید و دستتان عادت کرده باشد. پس زمینه نوری کیبورد نیز طبق انتظارات وجود دارد.

با توجه به کمبود فضا طراحی به نحوی انجام شده که کمبودی حس نکنید و در انحنا دکمه‌ها سعی شده جزئیات دقیق باشد تا خطا حین تایپ پایین بیاید. البته اگر تایپ بخش مهم از کارهای روزمره‌تان را شامل می‌شود ممکن است با این کیبورد تا حدودی محدود شوید. در مورد تاچ پد این مدل باید گفت که زیر دکمه SPACE یه کلید و یک برجستگی گرد قرار داده شده، این برجستگی همان تاچ پد است اما با گرفتن دکمه میانی به اسکرول تبدیل می‌شود. در مدل‌های بعدی این سری تاچ پد با قابلیت چند لمسی نیز گنجانده شده است اما با توجه به لمسی بودن صفحه همین میزان از اسکرول و تاچ پد نیز کارتان را راه می‌اندازد.

 فن خنک کننده و اسپیکرهای لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo

از نظر سیستم‌های خنک کننده انتظار بالایی از اولترابوک‌ها نیست اما برخلاف این انتظار لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo سیستم بهینه‌ای برای خنک‌کردن دارد. دمای تمام قسمت‌ها زمانی که فشار بالایی روی دستگاه نباشد کاملا خنک است و زمانی که فشار روی دستگاه بالا می‌رود بخش‌های کوچکی مانند بالای کیبورد افزایش دما خواهد داشت که صدای فن خنک کننده به گوش می‌رسد. صدا آزار دهنده نیست و به طور کلی سیستم خنک کننده خوب عمل می‌کند. صدای بلندگو کوچک تعبیه شده در لبه جلویی استریو و صدایی نسبتا بلند و رضایت بخش است البته نه در حدی که بتوان برای دیدن فیلم و یا گوش دادن موزیک در یک اتاق به همراه دوستان روی آن حساب کرد.

لپ تاپ سونی لپ تاپ وایو دوو 11
لپ تاپ سونی لپ تاپ وایو دوو ۱۱

مشخصات فنی لپ تاپ سونی لپ تاپ وایو دوو ۱۱

از نظر سخت‌افزاری لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo با طیفی از سخت‌افزارهای متفاوت ارائه شده، این سخت‌افزارها همگی از نسل ۳ پردازنده ولتاژ پایین هستند و از Intel Core دو هسته‌ای استفاده می‌کنند. با توجه به این می‌توان گفت که انتظار از اولترابوک وایو چیزی بیش از کارهای روزانه نیست. امکان اجرای بازی‌های سنگین و تدوین فیلم و یا مدل‌سازی‌های سه بعدی وجود نخواهد داشت و برای این کارها باید سیستم‌های قوی‌تری تهیه کنید که البته در میان لپ‌تاپ چند منظوره نمی‌توان انتظار سخت‌افزارهای خیلی قدرتمند داشت اما باید بدانید که این اولترابوک برای کارهای روزمره ایده‌آل است. به راحتی تمامی نیازهای روزمره شما را پوشش می‌دهد و قلم دیجیتال آن سرعت کارها را چندین برابر افزایش می‌دهد.

میزان حافظه لپ تاپ سونی لپ تاپ وایو دوو ۱۱

روی این سری از لپ‌تاپ‌ها استفاده از حافظه SSD تصمیمی درست است که باعث خواهد شد سرعت بالا آمدن سیستم و اجرای برنامه‌ها به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کند. در واقع استفاده از حافظه خشک روی سیستم به معنای بالا رفتن سرعت تمامی کارهایی است که پیش از این زمان‌بر بوده است. زمانی که دستگاه را از نمایندگی سونی تحویل می‌گیرید حجم بالایی از برنامه‌ها روی آن نصب است. اگر به سرعت اهمیت می‌دهید و خودتان نیز قصد ریختن برنامه‌هایی با حجم بالا دارید پیشنهاد می‌کنیم یکبار دیگر خودتان ویندوز را نصب کنید تا سرعت با حجم بالای برنامه‌هایی که نیاز ندارید گرفته نشود.

باتری نقطه ضعیف لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo

شاید بتوان گفت که بزرگترین نقطه ضعف این لپ تاپ در مقایسه با سایر اولترابوک‌ها و حتی در مقایسه با مدل‌های بالاتر خودش بحث باتری است. از عملکرد ضعیف آن تعجب خواهید کرد زیرا دستگاه به باتری ۴ سلولی مجهز است و ظرفیت ۴۹۶۰ میلی‌آمپر دارد و پردازنده نیز ولتاژ پایین است که همه این موارد انتظارات را برای شارژدهی مناسب بالا می‎‌برد اما زمانی که تست انجام شد لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo تنها توانست ۳:۳۰ تا ۴:۰۰ ساعت شارژدهی کند که نسبت به شارژ دهی سایر اولترابوک‌ها که چیزی حدود ۴ تا ۶ ساعت است نقطه ضعف محسوب می‌شود. این ایراد در نسخه‌های بعدی وایو سونی برطرف شده است.

بررسی اجمالی اولترابوک لپ تاپ وایو دوو ۱۱

از ایده خلاقانه مکانیزم کشویی شروع کردیم که در میان سایر ایده‌های دستگاه‌های تبدیل شونده یکی از بهترین ایده‌هاست. در مورد صفحه نمایش بسیار با کیفیت دستگاه و همچنین متریال فوق‌العاده‌ای که برای تمامی اجزای لپ تاپ سونی ۱۱ VAIO Duo استفاده شده صحبت کردیم. همچنین بالا بودن تعداد پورت‌ها که نسبت به سایر اولترابوک‌ها ایده‌ال است و حافظه SSD تمامی مواردی است که این ورود سونی برای تولید دستگاه‌های تبدیل شونده را موفق‌آمیز ارزیابی می‌کند. ایراداتی مانند شارژ دهی کم‌تر از حد انتظار و یا صفحه نمایش مات وجود دارد که قابل چشم پوشی است و شارژ دهی در نسخه‌های بعدی تولیدات وایو سونی اصلاح شده است. 

آنچه در این مقاله میخوانید

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
لطفا نظر دهیدx