لپ تاپ سونی VAIO Fit

لپ تاپ سونی VAIO Fit

لپ تاپ سونی VAIO Fit

کمپانی سونی با سابقه یک چهارم قرن یکی از معتبرترین کمپانی‌های تولید لوازم برقی و گجت‌های تکنولوژی در جهان است. در سال‌های اخیر ورود شرکت‌های قدرتمند در زمینه تولید لپ‌تاپ باعث شده است که این کمپانی در رقابت سنگین برای تصاحب جایگاه اول تا سال‌های ۲۰۱۴ به تولیدات لپ تاپ ادامه داد و یکی از با کیفیت‌ سری‌ها را با نام VAIO به بازار عرضه کرد.

این دستگاه مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و از نظر متریال و تکنولوژی در بالاترین سطح در رقابت با سایر دستگاه‌ها قرار داشت اما موفقیت این سری برای ادامه پیدا کردن تولیدات کافی نبود و سونی تصمیم گرفت لپ تاپ سونی VAIO Fit را به یک شرکت ژاپنی واگذار کند و دست از تولید این محصول بکشد. بنابراین ما آخرین هنرهای شرکت سونی را برای سری ویو به شما معرفی می‌کنیم. دستگاه‌هایی که دیگر تولید نمی‌شود و می‌توانید از نمایندگی سونی این محصولات را خریداری کنید.

آشنایی با لپ تاپ سونی VAIO Fit
آشنایی با لپ تاپ سونی VAIO Fit

طراحی و ساخت لپ تاپ سونی VAIO Fit

لپ تاپ سونی فیت با نام کامل (Sony VAIO Fit 15E SVF1532GXB – 15 inch Laptop) ضخامت ۲۶ میلیمتر و وزن ۲٫۷، نمی‌توان گفت که با لپ‌تاپ سبک و نازک طرف هستید اما در کنار سایر رقبای خود چیزی کم ندارد. لپ تاپ سونی VAIO Fit  طراحی بدنه با توجه به قطعاتی که داخل آن کار گذاشته شده است کاملا بهینه بوده و کارآمدی مناسبی از خود نشان می‌دهد. بدنه آن از جنس پلاستیک است. مقاومت قابل قبولی در برابر فشار و ضربه دارد.

نکته مثبت دیگر ساختار کلی لپ تاپ سونی VAIO Fit 15 اینچی سطح خارجی بدنه و محافظ صفحه است. این محافظ به خوبی در برابر آلودگی و اثر انگشت و اثر چربی مقاوم بوده و آلودگی به خود راه نمی‌دهد. نشان VAIO در مرکز محافظ خارجی صفحه نمایش با آلومینیوم کار شده و شیوه طراحی لبه دستگاه هم ارگونومیک بوده و هم بسیار شیک است. رنگ‌بندی مشکی و سفید و صورتی مانند سایر مدل‌های این سری ارائه شده است و البته با این تفاوت که لپ‌تاپ‌های دو رنگ دیگر تولید نمی‌شود.

لپ تاپ سونی VAIO Fit
لپ تاپ سونی VAIO Fit

پورت اتصالات لپ تاپ سونی VAIO Fit

کمپانی سونی در زمینه استفاده از آخرین‌ تکنولوژی‌ها در زمینه پورت زبانزد است.  لپ تاپ سونی VAIO Fit نیز از این قاعده مستثنی نیست. تمامی آنچه از پورت‌های لپ‌تاپ نیاز دارید در این دستگاه ۱۵ اینچی با بهترین شکل ممکن قرار گرفته است. نمی‌توان ایرادی در زمینه اتصالات به این سری از تولیدات سونی وارد دانست. از نظر محل قرارگیری، لبه پشتی دستگاه، طبق قاعده اتصالاتی وجود ندارد اما جلوی لپ‌تاپ و دقیقا زیر تاچ پد، کارت خوان قرار گرفته است.

سایر اتصالات به بخش‌های چپ و راست منتقل شده است. درایو نوری و پورت یو اس بی ۲ در قسمت سمت راست قرار گرفته اما پر کاربردترین اتصالات در سمت چپ دستگاه کار گذاشته شده است. HDMI و USB3.0 در کنار پورت شبکه Ethernet و همچنین خروجی و ورودی صدا با جک ۳٫۵ میلی‌متری همگی سمت چپ است. بر روی لپ تاپ سونی VAIO Fit از پورت شبکه با استاندارد ۱۰۰۰BASE-T/100BASE-TX/10BASE-T Gigabit استفاده شده است.

.صفحه نمایش لپ تاپ سونی VAIO Fit

این مدل لپ تاپ سونی در دو مدل لمسی و معمولی ارائه شده است. بدون شک از نظر قیمت نوع لمسی در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد و کارایی‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد. نگاه به محصولات وایو در نمایندگی سونی مشخص می‌کند که شما با دو کیفیت متفاوت از نظر صفحه نمایش طرف هستید. کیفیت اول  ۷۶۸×۱۳۶۶ و کیفیت مدل دیگر آن Full HD 1920×۱۰۸۰، لپ‌تاپ ۱۵ اینچ با صفحه نمایش لمسی دنیای دیگری را پیش روی شما می‌گذارد. می‌توانید با دقت بالا روی تصاویر زوم کنید به راحتی از ویندوز ۸ که برای استفاده به صورت تاچ است لذت ببرید و صفحات را بالا و پایین کنید و بسیاری از مواقع یادتان برود که تاچ پد وجود دارد.

این ویژگی بسیار وسوسه برانگیز است البته از نظر هزینه مدل تاچ بسیار گران تر است اما اگر به سراغ مدل معمولی سری وایو برویم باز هم در مقایسه با سیار مدل‌های مقرون به صرفه محصولی با ارزش است. کیفیت تصویر بالایی دارد و کنتراست رنگ‌ها عالیست اما یک نکته منفی در مورد صفحه نمایش سونی وجود دارد. صفحه مات نشده و براق بودن آن در زیر نور آفتاب ایرادی است که گاهی شما را اذیت خواهد کرد. بالای صفحه نمایش هم یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی اچ دی با سنسور  Exmor R قرار داده شده و کار شما راه می‌اندازد.

بلندگوهای  لپ تاپ سونی VAIO Fit

برای آشنایی با کیفیت بلندهای شرکت سونی سری واکمن گوشی‌هایش را به یاد بیاورید. گوشی‌هایی که از نظر قیمت رنج پایین داشتند اما آنچنان کیفیت صدایی را ارائه می‌داند که حتی بسیاری از تلفن‌های هوشمند امروزی به پای آن نرسد. باندهای حرفه‌ای اکسپلود برای سری واکمن به معنای اهمیت این کمپانی به کیفیت محصولاتش است و باید انتظار داشته باشید که این لپ تاپ دارای بالاترین کیفیت بلندگو باشد.

دو بلندگو با کیفیت‌های بسیار مناسب و با صدای بلند در لبه جلویی و در دو طرف قرار گرفته است. اگر قرار است در یک اتاق موسیقی با صدای متوسط گوش کنید یا فیلم ببینید کار شما بدون اسپیکرهای اضافی راه می‌افتد. از نظر وضوح صدا نیز قابل قوبل است و یکی از ایرادهایی که بسیاری از لپ‌تاپ‌ها در زمینه صدا دارند و آن هم مزاحمت بدنه برای خروج صدا است که شیوه طراحی هوشمندانه سونی این مشکل را حل می‌کند.

لپ تاپ سونی VAIO Fit
لپ تاپ سونی VAIO Fit

کیبورد لپ تاپ سونی VAIO Fit

کیبوردهای سونی معمولا محبوبیت بالایی دارد و به ندرت بتوان ایرادی را به آن نسبت داد. طراحی ارگونومیک آن و توجه کامل به جزئیات باعث شده است که تا یک سروگردن از رقبای خود پیشی بگیرد. کیبورد لپ تاپ سونی VAIO Fit 15E در مقایسه با قیمت لپ‌تاپ استاندارد بالایی دارد. تایپ کردن با آن بسیار ساده و سریع و بی اشکال است. زاویه مناسبی برای استراحت دادن دست دارد و شیوه قرار گیری و انحناهای موجود و فواصل میان دکمه‌ها به طرز چشم‌گیری میزان خطا را کاهش داده است.

کلیدهایی که روی سیستم لپ تاپ ۱۵ اینچی سونی به کار رفته است به شکل مربع بوده و لبه‌های هر کدام دارای انحنا است که زاویه‌ای که دکمه ایجاد می‌کند را از بین ببرد. سطح کیبورد نیز تا حدودی از جای قرارگیری دست پایین‌تر است، تمامی این موارد یعنی این دستگاه به شدت برای تایپ‌های طولانی به شما حس راحتی خواهد داد. کلید پاور بر خلاف بسیاری از برندهای دیگر در سمت راست بالا قرار داده شده است.

دکمه‌های مربوط به جهت‌‌نما تا حدودی کوچک است اما فاصله میان آن‌ها زیاد است و نگرانی از بابت خطا در موردشان وجود ندارد. در لپ تاپ سونی VAIO Fit از NUM-PAD استفاده شده که دسترسی به بسیاری نرم‌افزارها را ساده‌تر می‌کند. برای جمع‌بندی باید گفت که پس از خرید این دستگاه از نمایندگی سونی خیالتان از بابت داشتن یک کیبور خوش‌دست و بی‌نظیر راحت باشد.

حال نوبت به بررسی تاچ پد این لپ تاپ می‌رسد. تاچ پد از فرمان چند لمسی پشتیبانی خواهد کرد. جنس آن از پلاستیک مات است. با وجود آنکه صفحه نمایش به کار رفته در دستگاه لمسی بوده اما کمپانی سونی چیزی از کیفیت تاچ پد کم نکرده و تمامی مدل‌ها دارای تاچ‌پدهای با کیفیت است مگر آنکه از نظر ساختاری جایی برای قرارگیری وجود نداشته باشد که از این لحاظ مدل ۱۵ اینچی فضای کافی را در اختیار دارد.

تکنولوژی بی سیم  لپ تاپ سونی VAIO Fit

اتصالات وایرلس یا بی سیم برای این دستگاه با استاندارد ۸۰۲٫۱۱b/g/n کیفیت مناسبی ارائه خواهد داد. بلوتوث نسل ۴ برای آن استفاده شده است. بسته به مدلی که از نمایندگی سونی خریداری می‌کنید ممکن است لپ تاپ سونی VAIO Fit انتخابی شما دارای تکنولوژی NFC نیز باشد. تکنولوژی بسیار محبوبی که امکان ارتباط کوتاه برد با دستگاه‌های دارنده این تکنولوژی را خواهد داد و یکی از آخرین تکنولوژی‌ها در زمینه ارتباط بدون سیم در جهان است.

مشخصات فنی لپ تاپ سونی VAIO Fit

در مورد سیستم‌های سخت افزار این سری از تولیدات وایو، نمایندگی‌های سونی خدماتی ارائه می‌دهند که به وسیله آن شما می‌توانید از نظر میزان حافظه و رم و پردازنده انتخاب‌هایی داشته باشید تا لپ‌تاپ بر اساس نیاز شما تولید شود. بنابراین از نظر سیستم پردازنده این لپ تاپ را می‌توان با پردازنده نسل چهارم INTEL شناخت و یا از کمپانی AMD سری A  Quad-Core را جستجو کرد.

کمپانی سونی بر اساس نیاز علاوه بر پردازنده میزان حافظه را از ۵۰۰ گیگ تا ۷۵۰ گیگ و ۱ ترابایت تغییر می‌دهد. به این ترتیب سیستم دست ساز خودتان از نمایندگی سونی تهیه می‌شود. در سیستم (Sony VAIO Fit 15E SVF1532GXB – 15 inch Laptop) پردازنده اینتل ۷ هسته‌ای کار شده است. با ۸ گیگ رم و ۱ ترابایت حافظه داخلی.

پردازنده گرافیکی لپ تاپ سونی VAIO Fit

در مورد پردازنده گرافیکی نیز همانند موارد سخت افزاری دیگر دست شما برای انتخاب باز است. در مدل VAIO Fit 15E شما ممکن است با یک پردازنده Intel HD 4000 روبرو باشید که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است اما از نظر کارایی نباید بیشتر از کاربردی روزمره مدیا مانند دیدن فیلم و موزیک گوش کردن و کار با نرم‌افزارهای ساده‌ای مانند ورد اکسل از آن انتظار داشته باشید.

اگر نیاز به دستگاهی قوی‎‌تر دارید از نمایندگی سونی درخواست نسل ۷ پردازنده NVIDIA را داشته باشید. با همین منظور روی نسل ۸ AMD هم حساب کنید. با این سیستم‌ها بازی‌های سنگین و تدوین فیلم و عکس به راحتی قابل انجام است. در سیستم (Sony VAIO Fit 15E SVF1532GXB – 15 inch Laptop) پردازنده گرافیکی NVIDIA مدل  GeForce GT740M کار شده است.

بررسی اجمالی لپ تاپ سونی VAIO Fit

حق انتخاب برای قدرت سیستم مورد نیاز شما و در عین حال تعیین هزینه‌ای که قرار است پرداخت کنید با این انتخاب به معنای آن است که شما مجبور نیستید با همان جنسی که در بازار وجود دارد و تنها بر اساس بودجه خود انتخاب کنید و در نهایت نیازتان را با آن تطبیق دهید. نمایندگی سونی به شما امکان انتخاب می‌دهد و می‌توانید سیستم خودتان را جمع کنید. از نظر کیفیت متریال ساخت کمپانی سونی وسواس ویژه‌ای دارد.

حتی اگر در سیستم‌هایی مانند لپ تاپ‌های سونی VAIO Fit 15E که به صورت لمسی تولید می‌شود و کم‌تر به تاچ پد نیاز پیدا می‌کند اما از نظر کیفیت و کارایی باز هم از این قطعه و مشابه آن کم نمی‌گذارد. به یاد داشته باشید که کمپانی سونی با وجود اینکه امتیاز لپ تاپ ‌های وایو را به یک شرکت ژاپنی واگذار کرد اما این به معنای شکست این سری نبود و برعکس لپ‌تاپ‌های وایو در اوج محبوبیت قرار داست.

ایرادات بسیار کمی به این سری از لپ‌تاپ‌های سونی می‌توان وارد کرد که یکی از این ایرادات مات نبودن صفحه نمایش است که شما را زیر نور آفتاب به دردسر می‌اندازد. در مقابل مزایای فراوانی دارد. از قیمت مناسب گرفته تا استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا  و بهترین کیفیت متریال ساخت و طراحی‌های هوشمندانه و کامل بودن تمامی پورت‌ها و مواردی است این دست که ارزش خرید لپ تاپ ۱۵ اینچی سونی وایو فیت را بیش‌ از پیش نمایان می‌کند.

آنچه در این مقاله میخوانید

5 5 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
لطفا نظر دهیدx