کارت گرافیک لپ تاپ سونی

کارت گرافیک لپ تاپ سونی

عامل نهایی تصویری که شما روی صفحه لپ تاپ وایو خود مشاهده می‌کنید و همچنین پردازش فرآیندهای گرافیکی، به طور کامل توسط کارت گرافیک لپ تاپ سونی انجام می‌شود. البته این تعریفی است که همه شما می‌دانید؛ اما پرسش اصلی این است که چگونه باید متوجه ماهیت کارت گرافیک لپ تاپ شد و همچنین چگونه می‌توان از آن محافظت کرد تا دچار مشکل نشود. در ادامه این مقاله سعی کرده‌ایم تا مهم‌ترین اطلاعات مربوط به کارت گرافیک لپ تاپ سونی را برای شما بنویسیم. اطلاعاتی که به شما در استفاده و نگهداری کمک زیادی خواهد کرد. پس در ادامه همراه ما باشید.

مهم‌ترین پرسش‌های مربوط به کارت گرافیک لپ تاپ سونی

این مطلب را به چندین سوال ساده تقسیم کرده‌ایم. این کار به شما در درک بهتر مطلب کمک زیادی خواهد کرد.

آیا همه کامپیوترها کارت گرافیک دارند؟

همه لپ تاپ‌ها دارای کارت گرافیک آنبورد هستند. مقدار این کارت گرافیک کم است و فقط برای نمایش المان‌های ساده ویندوز و غیره کاربرد دارد. با استفاده از این کارت‌ها نمی‌توان بازی را اجرا دارد. البته بازی‌هایی که به گرافیک بالایی دارند. برای مثال، فیفا اجرا نمی‌شود؛ اما می‌توان IGI را اجرا کرد. این مسئله برای تمامی برندها از جمله سامسونگ هم وجود دارد.

آیا خود من هم می‌توانم کارت گرافیک را نصب کنم؟

هر شخصی می‌تواند بدون هیچ محدودیتی کارت گرافیک لپ تاپ سونی خود را نصب کند. فقط کافی است تا به سایت NVIDIA مراجعه و آخرین نسخه را دانلود و سپس نصب کنند.

دریافت مدل نسخه نصب شده

در صورتی که مدل کارت گرافیک لپ تاپ سونی خود را نمی‌دانید، می‌توانید از طریق خود سایت Sony، ورژن هر مدل لپ تاپ را پیدا کنید.

پیدا کردن مدل نصب شده

برای پیدا کردن مدل نصب شده کارت گرافیک روی سیستم، نیاز است تا مراحل زیر را طی کنید:

  1. در ابتدا باید وارد Control Panel شوید. بعد نحوه نمایش را روی View by to Large Icon قرار دهید. سپس Device Manager را انتخاب کنید.

کارت گرافیک لپ تاپ سونی

2. در بخش Display adapters، کارت گرافیک را می‌توانید مشاهده کنید.

کارت گرافیک لپ تاپ سونی

همچنین از روش زیر هم می‌توانید کارت گرافیک لپ تاپ سونی را پیدا کنید:

  • در بخش استارت، Run را اجرا کنید.
  • دستور dxdiag را بنویسید و بعد OK کنید.
  • پنجره Direct Diagnostic Tool باز می‌شود که می‌توانید تمامی اطلاعات دستگاه را مشاهده کنید.
بروزرسانی نسخه کارت گرافیک لپ تاپ سونی

در برند سونی می‌توانید ورژن آن را به روزرسانی کنید. البته به شرط اینکه سونی نسخه جدید را عرضه کرده باشد. برای این کار، اول از همه بهتر است در سایت اصلی خود سونی، آخرین نسخه را پیدا کنید. بعد از پیدا کردن نسخه جدید کافی است تا آن را دانلود کنید. البته امکان نصب به صورت آنلاین هم روی سیستم شما وجود دارد. ما پیشنهاد می‌کنیم که خود فایل را یک بار دانلود کنید تا در سری بعد مشکلی نداشته باشید.

کارت های گرافیک در دو نوع زیر هستند:

  • کارت گرافیک Intel HD، ابتدایی‌ترین و پایه‌ترین نوع است. در حقیقت، این نوع یکپارچه و بخشی از پردازنده به حساب می‌آید. برای مدل‌ لپتاپ‌های پایه، این نوع کارت گرافیک قرار داده شده است.
  • کارت گرافیک Nvidia یا AMD Radeon مناسب فعالیت‌های عمومی و بازی است. در مدل‌های متوسط و حرفه‌ای از این نوع استفاده شده است.

نوع دیگر، GPU درجه یک Workstation است و قیمت بسیار بالایی دارد. برای متخصصان حرفه‌ای نرم افزار، از این مدل لپ تاپ استفاده می‌شود.

کدام کارت گرافیک برای لپ تاپ سونی مناسب است؟

  • بیشتر کارت های گرافیک لپ تاپ سونی از برند انویدیا است و تقریباَ هر مدلی مناسب است؛ اما بیشترین نسخه‌های مناسب شامل موارد زیر است:
  • Nvidia GeForce RTX 3080.
  • AMD Radeon RX 6800 XT.
  • Nvidia GeForce RTX 3060 Ti.
  • Nvidia GeForce RTX 3070.
  • AMD Radeon RX 6900 XT.
  • Nvidia GeForce RTX 3080 Ti.
  • Nvidia GeForce RTX 3060 12GB.
  • Nvidia GeForce RTX 3050.

کارت گرافیک یا کارت ویدئو؟

کارت ویدئو را حتماَ شنیده‌اید؛ اما باید گفت که هر دو یکسان هستند که آن را کارت گرافیک هم می‌نامند، اطلاعات گرافیکی را به دستگاه نمایشگر مانند ویدئو پروژکتور انتقال می‌دهد. پردازنده یا همان CPU، اطلاعات برنامه نرم افزاری را به کارت گرافیک ارسال می‌کند. بعد سیستم کارت گرافیک تصمیم خواهد گرفت که چگونه از پیکسل‌های روی صفحه برای ایجاد تصویر استفاده کند. در نهایت، اطلاعات از طریق کابل به مانیتور ارسال خواهد شد.

البته بین کارت گرافیک و کارت ویدئو تفاوت زیر وجود دارد:

کارت گرافیک باعث بهبود کیفیت صفحه می‌شود و همچنین از وضوح بالا و جلوه سه بعدی پیشتیبانی می‌کند. در صورتی که کارت ویدئو تنظیمات مربوط به صفحه نمایش را کنترل می‌کند. از دیدگاه دیگر، کارت گرافیک برای کنسول‌های بازی و کارت ویدئو برای ویرایش ویدئو و پروژه‌های چند رسانه‌ای به کار می‌رود.

آیا امکان به روزرسانی کارت گرافیک وجود دارد؟

متاسفانه باید گفت خیر. نه تنها کارت گرافیک لپ تاپ سونی بلکه کمتر مدلی را می‌توانید پیدا کنید که بتوانید آن را تغییر دهید. فقط می‌توانید کارت گرافیک را غیرفعال کرده و از گرافیک خود پردازنده استفاده کنید.

اگر بخواهید که درایورهای کارت گرافیک لپ تاپ سونی خود را به روز کنید،

آیا امکان اضافه کردن کارت گرافیک لپ تاپ سونی وجود دارد؟

در بیشتر مدل‌ها، این امکان وجود ندارد. مگر اینکه به نمایندگی تعمیرات لپ تاپ سونی بدهید تا آن‌ها بتوانند اضافه کنند. هرچند این مسئله هم به ساختار خود لپ تاپ بستگی دارد.

GPU یا کارت گرافیک؟

شاید از اینکه ما این پرسش را نوشتیم، تعجب کنیم؛ اما باید گفت که بین کارت گرافیک و GPU تفاوت دارد. GPU پردازنده گرافیکی است که در هسته اصلی سی پی سو و همچنین کارت گرافیک وجود دارد. به عبارتی پردازنده خود کارت گرافیک هم به حساب می‌آید.

آیا کارت گرافیک خراب می‌شود؟

برای هر دستگاه الکترونیکی امکان خرابی وجود دارد. کارت گرافیک هم این مسئله مستثنا نیست؛ اما چه نشانه‌هایی دارد و چرا خراب می‌شود؟

نشانه های خراب شدن کارت گرافیک لپ تاپ سونی

در صورت مشاهده نشانه های زیر، کارت گرافیک لپ تاپ شما در آستانه خراب شدن است یا شاید هم خراب شده باشد:

  • کند شدن تصویر در هنگام اجرای برنامه
  • خاموش شدن صفحه مانیتور بعد از روشن شدن صفحه یا روشن بودن مانیتور و مشاهنده نکردن هیچ المانی روی آن
  • وجود خطوط راه راه عمودی در صفحه

البته دقت داشته باشید که شاید مشکل از قطعه دیگری باشد که روی کارت گرافیک هم تاثیرگذار بوده است. در این حالت، اول از همه بهتر است که لپ تاپ خود را به نمایندگی سونی بسپارید تا کارشناسان به بررسی فنی بپردازند. در صورت مشکل فنی وجود داشته باشد، کارشناسان با استفاده از به روزتجهیزات به تعمیر یا تعویض آن اقدام خواهند کرد.

دلایل خرابی کارت گرافیک

کارکرد بیش از حد، اجرای برنامه‌های زیاد و سنگین، نوسان برق، استفاده نادرست و ضربه، خاک کردن سیستم و قدیمی بودن و رسیدن به زمان پایان کارکرد از جمله خرابی و کارکرد نامناسب دستگاه خواهد بود.

تعمیر یا تعویض کارت گرافیک؟

در این مقاله سعی کرده‌ایم تا مهم‌ترین پرسش‌ها و چالش‌های مربوط به کارت گرافیک لپ تاپ سونی را برای شما بنویسیم. در صورتی که کارت گرافیک دستگاه‌تان دچار مشکلاتی شد، فقط کافی است تا برای تعمیر به نمایندگی سونی مراجعه کنید. کارشناسان نمایندگی با استفاده از تجهیزات به روز اقدام به عیب یابی، تعمیر یا تعویض دستگاه خواهند پرداخت.

آنچه در این مقاله میخوانید

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
لطفا نظر دهیدx