روش های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ سونی

افزایش طول عمر باتری لپ تاپ سونی

باتری لپ تاپ سونی را می‌توان با انجام چند اقدام طول عمرش را افزایش داد. دانستن این نکات برای آن‌هایی که لپ تاپ وسیله کارشان است، اهمیت زیادی دارد. هر چند برخی سعی می‌کنند تا راهکارهایی از باتری لپ تاپ خود محافظت کنند؛ اما متاسفانه بعضی از آن‌ها بیشتر اثرهای مخرب دارند. برای همین در ادامه این مقاله روش‌های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ سونی را برای نوشته‌ایم. پس همراه ما باشید.

عمر باتری لپ تاپ چقدر است؟

واقعاَ نمی‌توان به این پرسش جواب دقیقی داد. در واقع، پاسخ به این سوال بر اساس عوامل مختلف متفاوت خواهد بود. ما با چند نمونه برخورد کرده‌ایم که لپ تاپ را بیش از 10 سال استفاده کرده‌اند و هیچ مشکلی هم برای باتری هم به وجود نیامده است. عده‌ای هم بودند که بعد از یک سال مجبور به تعویض و خرید مدل جدید شده‌اند. این مورد نه تنها برای سونی، بلکه دیگر برندها مانند باتری لپ تاپ hp و غیره هم وجود دارد.

عوامل موثر بر کاهش عمر باتری

قبل از بخواهیم عوامل افزایش طول عمر باتری لپ تاپ سونی را بنویسیم، ابتدا چند عامل مهم در کاهش طول آن را برای شما بیان می‌کنیم. البته در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد:

  • یکی از دلایلی که افراد بعد از تعویض باتری لپ تاپ، مجدد اقدام به خرید نمونه جدید می‌کنند، استفاده از باتری فیک است. نمونه‌های فیک زیادی در بازار وجود دارند که اگر حواستان نباشد و خریداری کنید، حتی مجبور به تعمیر لپ تاپ سونی هم خواهید شد. بهترین راه خرید از نمایندگی باطری سونی است.
  • نوسانات برق به راحتی می‌تواند باعث آسیب دیدن مادربرد دستگاه شود. البته برای دستگاه‌هایی که بدون محافظ به برق وصل شده‌اند.
  • استفاده نادرست از شارژر و قطع و وصل پیاپی می‌تواند باعث آسیب جدی شود.

افزایش طول عمر باتری لپ تاپ سونی

حال در ادامه روش های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ سونی را برای شما توضیح داده‌ایم:

افزایش طول عمر باتری لپ تاپ سونی

نور صفحه را کم کنید

گوشی‌های موبایل دارای ویژگی هستند که نور پس زمینه آن‌ها برای نور محیط تنظیم می‌شود. در لپ تاپ‌ها چنین قابلیتی وجود ندارد (فقط برای تعداد مدل خاص). از این رو باید به صورت دستی نور صفحه را تنظیم کنید. اینکه چند درصد باشد، نمی‌توان عدد دقیقی را بیان کرد. میزان تنظیم به نور اطرف شما و همچنین شرایطتان (بینایی) بستگی دارد. برای تغییر نور (Brigthness) باید از بخش Setting در Home اقدام کنید. بخش تغییر روشنایی در قسمت Display قرار دارد.

سرعت دستگاه را بیشتر کنید

لپ تاپ ها هم نیاز به بروزرسانی دارند. بهترین استراتژی نصب قطعات سخت افزاری در دستگاه است. نصب برنامه‌های سنگین باعث می‌شود تا پردازنده و رم بیش از حد توان خود کار می‌کنند. این کار فشار زیادی رو باتری هم وارد کرده و همین مسئله در دراز مدت می‌تواند عمر باتری را کم دهد. برای جلوگیری از این مسئله، بهتر است که با نصب سخت افزارهای جدید مانند هارد SSD سرعت را افزایش دهید.

برنامه‌های اضافی را غیرفعال کنید

برنامه‌های زیادی هستند که در طول استفاده و بدون اینکه شما متوجه شوید، فعال خواهند بود. برای مثال، آنتی ویروس و آپدیت ویندوز دو برنامه رایجی هستند که سیستم به صورت خودکار آپدیت می‌کند. بهترین راه این است که آپدیت برنامه‌ها را بعد از نصب ببندید و هر زمان که نیاز بود، خودتان اقدام به بروزرسانی کنید. همچنین بهتر است که بعد از استفاده از هر برنامه، آن را ببندید. شاید یک برنامه اصلاَ تاثیری نداشته باشد؛ اما بدانید که اثرگذاری آن‌ها به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد.

لپ تاپ را خاموش کنید

احتمالاَ تعجب خواهید کرد؛ اما باید گفت که یکی از روش‌های اصلی افزایش طول عمر باتری لپ تاپ سونی، خاموش کردن آن در زمانی است که شما قصد استفاده از آن را ندارید. حتی آن را در حالت Sleep هم قرار ندهید. وقتی لپ تاپ روشن یا حتی در خواب باشد، از باتری استفاده خواهد شد. پس بهتر است که بعد از اتمام کار خود، آن را خاموش کنید.

روشن و خاموش مداوم

اگر کارتان به صورتی است که ساعت‌های مختلفی از روز نیاز به لپ تاپ دارید، خاموش و روشن مداوم بیشتر آسیب خواهد رساند. البته اگر فاصله این زمان‌ها کم باشد. اگر شما دو ساعت صبح و دو ساعت شب استفاده می‌کنید، به دلیل اینکه فاصله این دو زیاد است، خاموش کردن دستگاه را پیشنهاد می‌کنیم.

افزایش طول عمر باتری لپ تاپ سونی

از شارژر و باتری اصلی استفاده کنید

به هر حال، باتری لپ تاپ دارای طول عمری است و در صورت رسیدن به زمان طول عمر خود، چاره‌ای جز عوض کردن آن نیست. متاسفانه عده‌ای در هنگام خرید به اصالت باتری خود دقت نمی‌کنند. خرید باتری فیک علاوه بر اینکه مصرف هزینه اضافه خواهد بود، باعث آسیب جدی به بخش اسلات باتری و همچنین دیگر قطعات هم خواهد شد.

برای شارژر هم مورد بالا وجود دارد. البته حساسیت آن بیشتر است؛ برای اینکه شارژر فیک تاثیر بیشتری بر خرابی مادربرد دارد.

Baterry Saver را فعال کنید

یک راه افزایش طل عمر باتری لپ تاپ سونی که خود شرکت آن هم بیان کرده است، فعال کردن Baterry Saver است. برای انجام این کار، به بخش Baterry Saver بروید و تیک Turn on automatically را On کنید. بعد از آن، درصدی را مشخص کنید. اصولاَ این بخش را روی 20% قرار می‌دهند.

نکات لازم دیگر:

رعایت کردن چند نکته زیر هم در بالا بردن طول عمر باتری لپ تاپ سونی کمک کننده خواهند بود:

  • تنظیمات صدای لپ تاپ (Direct Sound) را در بخش Sound adjustment را در On است.
  • Location لپ تاپ را در صورت نیاز نداشتن، در حالت Off قرار دهید. همچنین بخش های دیگر مانند بلوتوث، Wifi و NFC و غیره را هم خاموش کنید.
  • وقتی شارژ باتری لپ تاپ به 100 درصد رسید، آن را از برق جدا کنید. وصل بودن مداوم باتری لپ تاپ به دستگاه، باعث کاهش طول عمر آن خواهد شد. البته بهتر است که در سطح 90 درصد آن را خاموش کنید. در صورت رسیدن به 20 درصد، دستگاه را مجدد به برق وصل کنید.
  • وسایل اضافه که خود نیاز به برق دارند، از طریق پریز مجزا روشن کنید. برای مثال، کول پد را به یک پریز وصل کنید. اتصال آن به دستگاه، علاوه بر کاهش طول عمر باتری، به خود بدنه آن هم آسیب خواهد رساند.

در این مطلب سعی کردیم تا مهم‌ترین نکات افزایش طول عمر باتری لپ تاپ سونی را برای شما بنویسیم. باتری لپ تاپ وسیله‌ای نیست که به یکباره شارژ آن تمام شود، برای همین بهتر است تا با انجام راهکارهای بالا، طول عمر آن را بیشتر کنید.

 

 

آنچه در این مقاله میخوانید

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
لطفا نظر دهیدx